Tænker du for meget?

Hej søde piger. Kunne fornemme på det hele, at der var nogle, som gerne ville høre mere, om det foredrag jeg var med til på Femina Messen, med Annlil Frolov. Så derfor laver jeg dette indlæg, for der er alligevel mange gode tips at hente, hvis du, ligesom mig, er en af de kvinder der tænker for meget, og nogle gange glemmer at leve i nuet.

Annlil snakkede rigtig meget om, at vi som kvinder, er rigtig dårlige til at rose os selv, og ofte fokuserer på de negative tanker, frem for de positive. Dermed sagt, mener hun også vi skal styrke og have mere fokus på vores selvværd og hvad det kan gøre for os. Hun siger nemlig, at der er rigtig mange kvinder, som ikke har nok selvværd og det synes hun er synd. Hun kommer bl.a. med et eksempel på et træ og dens rødder:


Annlil forklarede, at trækronen som er over jorden, er vores selvtillid, og dermed noget som alle andre kan se. Det er fx. hvis man har fået lagt en fin makeup, har en god hårdag osv., så er det vores selvtillid der stiger og dermed kan ses. Men under jorden er vores selvværd, og det er der ingen der kan se, og det er kun os der kan mærke det. Og jo større vores selvværd er, jo bedre står vi fast som person, og står ved hvem vi er. Så der kan man se forskellen mellem selvværd og selvtillid, for det er IKKE det samme. Det er især når vi gennemgår forandringer i vores liv (negative) som at blive fyret, blive skilt osv., at vi kan mærke vores selvværd. Selvfølgelig er det “noget lort”, men man kommer videre som person, fordi ens selvværd er stort, og man ved hvem man er og hvordan man kommer videre.

Derimod, hvis man ikke har så stor selvværd, så tænker man de negative tanker som “jeg var alligevel ikke god nok” og “det var nok fordi der var andre der var bedre”, og så bliver man ved med at dvæle ved det negative og har svært ved at “rodfæste” sig igen. Mange tror, at hvis de bare bliver tyndere, klogere, flottere, bedre, så vokser deres selvværd – men nej, det er igen selvtilliden der vokser, og der kan man også igen se forskel.


Efter forklaringen, kom hun med gode råd til, hvordan man kan skrue ned for de negative tanker.
1. Sig stop, gavner denne tanke mig. Dvs. at hver gang der dukker en negativ tanke op i hovedet på dig, skal du sige stop og sætte dig ned og blive bevidst om den. Derefter skal du spørge “gavner denne tanke mig?”, og i de fleste tilfælde, vil svaret være “nej”.
2. Flyt fokus, hvad giver dig energi at tænke på. Derefter skal du flytte dit fokus. Spørg dig selv “Hvad gavner mig så i denne situation”, og fokuser på noget positivt ved situationen. Hun kom med et eksempel om, at man fx. har holdt et oplæg foran klassen, men kommer til at gå i stå midt i det hele, og efterfølgende nedgør man sig selv, og tænker hvorfor man ikke bare kan gøre det rigtigt. I dette tilfælde, skal man sige “stop” og tænke på 3 positive ting der kan gøre op for den negative tanke. 3 er det magiske nøgletal. Man kan fx. tænke “Jeg var god til at samle mig selv op og fortsætte”, “jeg bevarede roen deroppe” og “jeg følte det som en sejr, at jeg kom igennem det hele”.
3. Gør noget fysisk, brug nuet, sig lige nu. Man skal være mere opmærksom på nuet. Mange kvinder er slemme til at tænke enten på noget der ER sket eller noget der kommer til at ske, og begge ting er noget der gør os usikre. Derfor skal man stoppe op og sige “lige nu er jeg i gang med at vaske tøj”, “lige nu sidder jeg og ser fjernsyn” osv. Man skal altså være opmærksom på den ting, som man er i gang med, og på den måde komme tilbage i nuet, når ens tanker flyver rundt om kommende situationer eller ting der allerede er sket, og som ikke kan ændres.


Til slut kom hun med 3 konkrete tips til, hvordan man selv kan skrue op for selvværdet.
1. Skiv dagbog/noter, ros dig selv for mindst én ting hver dag. Denne synes jeg er rigtig god. Hun foreslår, at man hver dag kradser et par ord ned, hvor man roser sig selv for nogle ting man har gjort i løbet af dagen. Fx. at komme op og træne, selv om man var træt, fik taget opvasken selv om man ville have udsat den til i morgen osv. Man kan købe en lille notesbog eller bare lave et dokument på computeren. Det vigtige er, at man hver dag skriver noget ned!
2. Hvad er vigtigt for dig? Gå efter det! Denne sætning er ikke svær at tyde. Vurder hvad der er vigtigt for dig, og gå efter det! Hvis det er vigtigt for dig, at komme i form, så planlæg hvordan du når dette og fokuser på det. Hvis du gerne vil blive bedre til noget, øv dig! Vurder hvad der betyder noget i dit liv og gå efter det. As simple as that.
3. Hver gang du siger eller tænker negativt om dig selv, skal du finde 3 positive eksempler – vi ændrer vanen. Som jeg kom ind på tidligere, så find 3 positive eksempler hver gang du tænker noget negativt om dig selv. Prøv at ændre din tankegang, og vær bevidst om de negative tanker. Det kræver lidt øvelse, men øvelse gør mester.

Og hvad er så gevinsten ved hele dette lange indlæg, med flere positive tanker og mindre negative? Det er, at når man skifter de negative tanker ud med positive, gør man plads til flere støttende tanker til sig selv. Dermed kan man klare flere ting i hverdagen, fordi man støtter op om sig selv og er mindre usikker. Man får mere ro i kroppen og hviler mere i sig selv, og dermed får man også en bedre balance i kroppen. Man får mere glæde og energi, fordi man ikke fokuserer på det negative hele tiden og man er dermed også mere tilfreds. Og sidst, men ikke mindst, så er man mere nærværende og til stede i nuet, fordi man fokuserer på hvad der sker omkring en, og ikke hvad der skete for en uge siden eller hvad der kommer til at ske 2 uger frem. Håber I kunne bruge dette indlæg, for jeg synes selv at det er super spændende og lærerigt!