Sådan kommer du igang med en sund livsstil

Hej piger. Nu er det jo et nyt år, og jeg ved at mange tager intiativet til at leve sundere og træne mere. Derfor vil jeg prøve at komme med mine bedste tip og tricks, til at finde motivationen og ikke mindst hvordan man starter ud. For mange, starter de ud med en specifik slankekur eller lign., men dette holder sjældent i længden, da det bare er en midlertidig løsning, så konklusion: lad vær. Beslut dig i stedet for at lave en livsstilsændring – på den måde er det en vedvarende ting, og du løber derfor ikke sur i det på samme måde, som hvis du skal spise 500kcal om dagen.

Morgenmad: Dagens absolut vigtigste måltid. Det er den der sætter din krop i gang og får din hjerne i gang også. Der er mange der ikke kan spise noget om morgenen, og der kan smoothies være en god ide. Vær dog opmærksom på hvad du propper i den, da den nemt kan blive en kaloriebombe. Jeg foretrækker frugt (1-3 stk, alt efter størrelse) og så blandet med noget yoghurt naturel med lav fedtprocent. Yum. Men konsistensen bliver tyk, og det er fordi jeg elsker at spise smoothies i en skål med sund drys på :D Ellers eeeelsker jeg havregrød med kanel og evt. en banan og lidt sødemiddel. Nogle gange tilsætter jeg også ca. 10g proteinpulver og det smager virkelig lækkert. Min absolut yndlings smoothie kommer i et kommende indlæg <3

Mellemmåltider: En super vigtigt ting, hvis du vil holde din forbrænding igang hele dagen, samt ikke blive alt for sulten og overspise ved de store måltider. Jeg foretrækker frugt, dog helst om morgenen, grøntsagsstave, nødder, et lille bæger skyr (den fra Cheasy med hindbær), hytteost blandet med lidt nødder og bær/tørret frugt eller en let smoothie. Hytteosten kan faktisk købes i butikkerne som små snacks :-) Ved at spise mellemmåltider, undgår du også at gå rundt med en tom mave mellem de store måltider, og dermed mindsker du sukkertrangen.

Fastfood: Som udgangspunkt er det noget jeg vil udelukke helt. Vælg i stedet at købe noget sushi (hvis du endelig skal købe mad udefra), da det er fyldt med næringsstoffer. Ellers er jeg stor fan af at lave usund mad sund, og du kan fx. lave hjemmelavet burgere (med kød 3-7% i fedt) og lækre fuldkornsboller, samt masser af grønt til indeni og evt. skære nogle rodfrugter ud i “pomfritter” og sætte i ovnen, drysset med dine yndlings krydderier. Det smager ikke bare utrolig meget bedre, men du kan samtidig spise det med god samvittighed.

Frokost og aftensmad: Spis godt med grønt til dit kød og begræns indtaget af kartofler/ris/pasta. Du må gerne spise det, men begræns det og tag hellere lidt ekstra grønt. Hvis du spiser pasta eller ris, så sørg for det er fuldkornspasta, og brune/vilde ris. Kød som er godt at spise er fisk, kylling, kalkun, svine- og oksekød (fedtprocent 3-7%) og skaldyr. Aldrig friturestegt mad, da det er fyldt med umættet fedt – vær især opmærksom på dette når du er ude og spise, og kig efter “ovnbagt”, “dampet” eller “stegt” (dog i olie, og ikke margarine).

____________________________________________________________________________________________

Og så til træningen.. Hvordan er det liige man starter ud her? Start med at tilmelde dig et fitnesscenter eller køb noget billigt fitnessudstyr, hvis du har tænkt dig at træne hjemme. Her foreslår jeg nogle håndvægte, en vægtstang med vægtskiver, en stor bold og evt. en stepbænk.

Start blødt ud: Du er måske ivrig efter at komme i gang, men at sige til sig selv, at du skal træne 6 gange om ugen, er bare ikke realistisk i længden. Start ud med 2-3 gange om ugen, da det er bedre at holde det ved lige, end at træne 6 gange på en uge og så holde en uges pause. Kroppen har brug for en pause mellem dine træningsdage, så brug evt. en dag mellem hver træning, hvor kroppen kan restituere og genopbygge sig selv. Jeg synes det er passende at træne 3-4 gange om ugen.

Kom i gang med at løbe: Igen, start blødt ud med fx. at gå i hurtigt tempo. Du får en masse frisk luft og hvis du har musik i ørene, så kører det bare derud af og du får luftet dine tanker. Musik synes jeg er vigtigt når man træner, da det virkelig er en motivationsfaktor for mange. Især når ens yndlings sang kommer på. Det giver også en rigtig dejlig i kroppen bagefter en løbetur. Hvis du bliver bidt af at løbe, så invistér i et par lækre løbesko, som egner sig til din løbestil. Det kan man få testet i de fleste sportsbutikker. Du kan også løbe med en ven, da det også er super motiverende, og du kan på den måde ikke undgå at aflyse.

Overskud: Der er mange der synes det lyder underligt, men træning giver faktisk mere overskud. Der er ingenting der beskriver følelsen efter en god omgang hård træning, og selv om man er træt efterfølgende, så får man en masse dejlige endorfiner i kroppen, som giver en følelse af overskud og lykke. DU klarede det! Jeg fokuserer især på dén følelse, de dage hvor motivationen ikke er så høj, og så kommer jeg afsted. Du fortryder kun den træning du aldrig kom afsted til. Tænk på at dit hårde arbejde viser sig på kroppen. Dét er motivation!

Programmer: Sidst men ikke mindst, hvis du gerne vil i gang med styrketræning, og du har tilmeldt dig et fitnesscenter, så få evt. en fitnessinstruktør til at vise dig den rigtige teknik. Teknik er altafgørende og super vigtigt, så du ikke undgår skader mm. og så du rammer de rigtige muskelgrupper. Der er rigtig mange gode programmer på nettet, både for nybegyndere og mere øvede, så det er bare om at komme i gang med at søge :-) Der kan man finde alt fra program til arme/mave/ben/balder osv.

Jeg håber I kunne bruge dette indlæg til noget, og hvis der er nogen spørgsmål, så spørg endelig, da jeg har en rimelig bred viden omkring dette emne. Jeg vil snart opfølge dette indlæg, med hvad man skal gøre og være opmærksom på, når man spiser ude ♥ Tager gerne imod ris og ros, da dette indlæg har taget sin tid!